به گزارش روابطعمومی آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز، روز دوشنبه ۱۷ آذر هیأتی از سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور جمعی از کارشناسان این سازمان، از آزمایشگاه بازدید کرده و در جلسهای تخصصی، زمینههای همکاری مشترک در حوزه ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران را بررسی کردند.
در آغاز نشست، دکتر احمدی به معرفی مأموریتها و رویکردهای سازمان اداری و استخدامی پرداخت و اظهار داشت که این سازمان با هدف ارتقای کیفیت مدیریتی کشور، تعامل سازنده با دانشگاهها و مراکز علمی را در دستور کار قرار داده است. وی با اشاره به برنامه ملی تربیت ۵۰۰ مدیر شایسته کشور گفت:
این پروژه در سه مرحله و با دعوت از دستگاههای سراسر کشور انجام میشود. ارزیابی افکار تحلیلی، سنجش شایستگیهای اقتصادی و انتخاب برگزیدگان برای آموزشهای تکمیلی از جمله محورهای اصلی این طرح است. هرچه ابزارهای دقیقتر و علمیتری مورد استفاده قرار گیرد، کیفیت خروجی این پروژه افزایش خواهد یافت.
در ادامه خانم امین از مدیران سازمان اداری و استخدامی بیان کرد:
ما مأموریتهای گستردهای در حوزه ارزیابی مدیران داریم و هر فرد منصوبشده در دستگاههای کشور باید بر اساس شاخصهای استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد. همکاری با مراکزی مانند آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز میتواند کیفیت این ارزیابیها را بهطور قابلتوجهی ارتقا دهد.
دکتر عقابیان، معاون آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز، ضمن معرفی ظرفیتهای علمی و تخصصی آزمایشگاه گفت:
فعالیتهای آزمایشگاه بر حوزههای مغز و شناخت متمرکز است؛ از جمله اختلالاتی مانند افسردگی، وسواس و اعتیاد که میتوانند تصمیمگیری افراد را تحتتأثیر قرار دهند. ما در حوزههای شناختی همچون نورولیدرشیپ، نورومارکتینگ و نورواکونومی با رویکرد عصبشناختی کار میکنیم و برای هر شاخص و نیاز، پروتکل اختصاصی و ابزارهای استاندارد داریم.
وی افزود:
آزمایشگاه زیرساخت و نیروی متخصص لازم را برای انجام ارزیابیهای شناختی و مدیریتی در دست دارد و میتواند خدمات را بر اساس شاخصهای سازمان شما طراحی و اجرا کند.
خانم امین نیز درخواست کرد که نوع ارزیابیهای آزمایشگاه و حوزههایی که میتواند در فرآیند ارزیابی مدیران مورد استفاده قرار گیرد، با جزئیات بیشتری تشریح شود.
در پاسخ، دکتر عقابیان اعلام کرد که مجموعهای از ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری آزمایشگاه میتواند بر اساس شاخصهای سازمان آمادهسازی شود و امکان بازدید و بررسی دقیق آن برای کارشناسان سازمان فراهم است.
تشریح ابزارها و روشهای آزمایشگاهی
دکتر خسروآبادی در ادامه جلسه، توضیح داد:
بخشی از توانمندی آزمایشگاه مربوط به دانش فنی متخصصان و بخشی مربوط به زیرساختهای فناورانه است. ما میتوانیم شاخصهایی همچون سرعت پردازش اطلاعات، کنترل استرس در شرایط بحرانی، عملکرد سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک و سایر شاخصهای فیزیولوژیک را بهصورت کمی و استاندارد ارزیابی کنیم و در قالب گزارش نهایی ارائه دهیم. همچنین اتاقهای شبیهسازی VR این امکان را دارند که موقعیتهای شغلی واقعی برای مدیران بازسازی شود.
دکتر دارینی نیز افزود:
برای هر ستون شایستگی، یک فعالیت و ابزار اختصاصی طراحی شده است. برای مثال، در ارزیابی توان ارائه شفاهی یا مذاکره، محیطهای اداری و جلسات رسمی شبیهسازی میشود تا عملکرد فرد در شرایط واقعی سنجیده شود.
ایشان ضمن اشاره به استفاده این سازمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای کاهش خطای انسانی در مصاحبهها، اظهار امیدواری کرد که استفاده از ابزارهای شناختی و عصبمحور آزمایشگاه بتواند دقت ارزیابیها را افزایش دهد.
دکتر خسروآبادی با اشاره به ارزیابیهای مبتنی بر رفتار و شناخت گفت:
تفکر تحلیلی و بسیاری از شاخصهای شناختی زیرساخت فیزیولوژیک دارند و بهصورت دقیق قابل اندازهگیری هستند. ارزیابیهای VR نیز سطح هوشیاری و تصمیمگیری آگاهانه را نشان میدهد.وی همچنین وجود بایوبانک کشوری آزمایشگاه را یکی از مزیتهای ملی برشمرد.
در جمعبندی جلسه، دکتر فرجی اعلام کرد:
گام اول برای شروع همکاری، تدوین تفاهمنامه رسمی است. علاوه بر آن، فعالیتهای مستمر آموزشی و ارزیابی میتواند در چارچوب همکاری مشترک اجرا شود.
در پایان، خانم امین بر اهمیت ارزیابی دانشجویان و دانشآموزان برای ورود به مسیر مدیریت اشاره کرد و دکتر عقابیان نیز تأکید کرد: یکی از مشکلات فعلی، ارائه خدمات ارزیابی توسط مراکز غیر استاندارد است. اگر سازمان اداری و استخدامی بتواند نقش متولی استانداردسازی را بر عهده بگیرد، میتوان پروتکلهای دقیق و یکپارچهای برای تمام کشور تدوین کرد.