طراحی و اجرای تکالیف شناختی و رفتاری
دسترسی سریع
زمان
- ۸ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۴
- 09:00 - 18:00
مکان
NBML
وضعیت ثبتنام
فعال
دبیر علمی
دکتر صدیقه نصیری پور
مدیر برنامه ریزی و تدوین محتوای آموزشی
دکتر مهدی هادی جعفری
مسئول اجرا
تیم ترویج و آموزش
سطح دوره
مقدماتی-پیشرفته
دستاوردهای دوره
آشنایی با اصول طراحی تکالیف شناختی و رفتاری و اجزای استاندارد آنها
– تسلط بر نحوهی استفاده از نرمافزارهای آزمونساز برای ساخت و اجرای تکالیف شناختی
– توانایی تحلیل دادهها و تفسیر خروجیهای حاصل از آزمونهای شناختی و رفتاری
– آشنایی با مفاهیم روانسنجی و روشهای ارزیابی روایی و پایایی تکالیف شناختی
– درک تفاوت میان تکالیف مختلف (توجه، بازداری پاسخ و کنترل اجرایی) و کاربرد آنها در پژوهش و درمان
– کسب مهارت در طراحی پروتکلهای اجرایی مبتنی بر تکالیف شناختی
-کسب توانایی طراحی و اجرای آزمونهای رایانهای برای سنجش کارکردهای شناختی در محیطهای پژوهشی، درمانی و سازمانی
– تقویت مهارت پژوهشگران و درمانگران در توسعهی آزمون های مبتنی بر رایانه
توانایی طراحی و اجرای تکالیف پژوهشی پیشرفته برای سنجش فرآیندهای شناختی پیچیده
– آشنایی کامل با اصول طراحی و پیادهسازی آزمونهای ضمنی (IAT) و یادگیری آماری دیداری (VSL)
– مهارت در استفاده از نرمافزار آزمونساز سایفام برای ساخت، اجرای دقیق و تحلیل دادههای تکالیف IAT و VSL
– توانایی تشخیص و مدیریت خطاها، مقادیر پرت و سوگیریهای احتمالی در دادهها
– درک عمیق شاخصها و معیارهای نمرهگذاری IAT و شاخصهای یادگیری آماری دیداری
– قابلیت تحلیل و تفسیر نتایج ضمنی برای بررسی نگرشها، ترجیحات ناخودآگاه و یادگیری الگوهای آماری
– ارتقای توانایی پژوهشگران در طراحی پروتکلهای پژوهشی و کاربردی مبتنی بر دادههای ضمنی و یادگیری آماری دیداری
اهداف دوره/رویداد
– آشنایی با اصول طراحی تکالیف شناختی و رفتاری برای کاربرد در پژوهش و درمان
– آموزش کار با نرمافزارهای آزمونساز جهت ساخت، اجرا و تحلیل تکالیف رفتاری و شناختی
– ارتقای توانمندی دانشجویان در تدوین پروتکلهای درمانی و آموزشی مبتنی بر تکالیف شناختی
– درک مفاهیم روایی و پایایی در طراحی و اجرای آزمونهای شناختی
– افزایش مهارت پژوهشگران در ارزیابی مستقیم کارکردهای شناختی مانند توجه، بازداری پاسخ و کنترل اجرایی
طراحی و اجرای تکالیف پژوهشی پیشرفته با تمرکز بر ارزیابی رفتار و شناخت
– آشنایی با اصول طراحی تکالیف ضمنی و یادگیری آماری دیداری ( IAT و VSL ) و کاربرد آنها در پژوهش
– آموزش استفاده از نرمافزار آزمونساز سایفام برای ساخت، اجرا و تحلیل تکالیف IAT و VSL
– بهرهگیری از نتایج ضمنی برای بررسی نگرشها و ترجیحات ناخودآگاه
توضیحات دیگر
کد رویداد
Webinar-140403
آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار می کند:
طراحی و اجرای تکالیف شناختی و رفتاری
زمان:بهمن ۱۴۰۴
(حضوری- آنلاین)
سرفصل ها:
- اصول طراحی تکالیف شناختی و رفتاری، معرفی تکلیف شناختی پایه
- معرفی تکالیف طراحیشده، اجزای مرسوم و سلسلهمراتب آنها
- کنترل در طراحی تکلیف شناختی
- آشنایی با نرمافزار آزمونساز سایفام
- طراحی تکلیف اول: آزمون توجه (TOVA/CPT) و تحلیل خروجی
- جستوجوی تکالیف شناختی و رفتاری و معرفی پایگاههای داده مرتبط
- معرفی اثر استروپ (Stroop Effect)، پیشینه و انواع آن
- طراحی تکلیف دوم: آزمون استروپ کلاسیک و پیشرفته و تحلیل خروجی
- بررسی ضرورت و روشهای محاسبه ویژگیهای روانسنجی تکالیف
- معرفی مفهوم بازداری پاسخ (Response Inhibition) و نقش آن در کنترل اجرایی
۱۱.طراحی تکلیف سوم: آزمون بازداری (Go/No-Go یا Flanker Task) و تحلیل نتایج
۱۲. آشنایی با مبانی نظری و هدف آزمون تداعی ضمنی (IAT)
۱۳. طراحی بلوکها و ترتیب ارائه محرکها در IAT
۱۴. انتخاب و آمادهسازی محرکهای مناسب برای مفاهیم مورد سنجش در IAT
۱۵. مدیریت کیفیت دادهها: تشخیص و برخورد با پاسخهای خطا و مقادیر پرت
۱۶. معرفی و کاربرد شاخص D در نمرهگذاری IAT
۱۷. استفاده از نرمافزار آزمونساز سایفام برای اجرای IAT
۱۸. روشهای کنترل و کاهش سوگیریهای احتمالی در آزمون IAT
۱۹. تحلیل دادهها و تفسیر نتایج ضمنی برای پژوهش و کاربردهای عملی
۲۰. آشنایی با مبانی نظری و هدف یادگیری آماری دیداری (VSL)
۲۱. طراحی تکلیف و ترتیب ارائه محرکها در VSL
۲۲. انتخاب و آمادهسازی محرکهای دیداری برای شناسایی الگوها
۲۳. مدیریت کیفیت دادهها: تشخیص و برخورد با پاسخهای نادرست و مقادیر غیرعادی
۲۴. شاخصها و معیارهای سنجش یادگیری آماری دیداری
۲۵. استفاده از نرمافزار آزمونساز سایفام برای اجرای تکلیف VSL
۲۶. روشهای کنترل توجه و کاهش سوگیریهای احتمالی در طول تکلیف
سخنرانان:
دکتر صدیقه نصیری پور، دکتری روانشناسی تربیتی
مخاطبین: دانشجویان و پژوهشگران رشتههای روانشناسی (تربیتی، شناختی، بالینی، سلامت، کودک و نوجوان) و علوم تربیتی
برای دیدن این رویداد روی موبایل خودتان این کد را اسکن کنید